Mijn_reis_naar_een_lager_cholesterol2.jpg

Hoe ga je het roer omgooien als je erachter komt dat je cholesterol te hoog is? Ga je gelijk aan de medicijnen of ga je op zoek naar het juiste voedingspatroon en probeer je daarmee je cholesterol waardes te verbeteren? Ik heb voor de laatste optie gekozen, want ik ben ervan overtuigd dat je met voeding meer kunt beïnvloeden dan  iedereen denkt.  Door informatie via verschillende bronnen te vergaren, zelf met voeding te experimenteren en regelmatig mijn cholesterolwaardes te meten, heb ik een voedingspatroon gevonden waarbij mijn slechte cholesterol waarde gestaag daalt en mijn goede cholesterol waarde sneller stijgt dan gedacht. En dat in combinatie met een gezonde hoeveelheid beweging en wat extra aandacht voor mezelf. Een mooi moment om mijn ervaringen met je te delen en lekkere recepten te publiceren die een positief effect hebben op ons cholesterol.

Elk jaar kijk ik uit naar de lente, want dan komen de asperges weer op het menu te staan. Dit 'witte goud' is niet alleen lekker, maar ook nog eens über-gezond! De lentegroente zit boordevol mineralen en is bijzonder rijk aan vitaminen. Met name de vetoplosbare vitamine E is flink vertegenwoordigd en beschermd je lijf tegen ontstekingen. Daarnaast bevatten asperges de meeste krachtige lichaamseigen antioxidant glutathion. Deze voedingsstof zorgt ervoor dat de cellen in je lijf worden beschermd tegen vrije radicalen. Kortom, asperges zorgen voor het hele lichaam, van celdeling tot het immuunsysteem, van bloedstolling tot huid, haar en botten.       

Als wij een bloemkool kopen, krijgen wij die nooit met één maaltijd helemaal op en daarom koop ik altijd een extra groot exemplaar, zodat ik later in die week deze heerlijke bloemkoolcurry kan maken. Een geheel andere bereiding, maar ideaal om het restje op te maken en niet weg te hoeven gooien. Hoewel kikkererwten goede vleesvervangers zijn, maak ik mijn vriend niet blij met een maaltijd zonder vlees, dus speciaal voor ons proefkonijn thuis een bloemkoolcurry met kipreepjes en ananas.

Variëren in mijn ontbijt doe ik niet zo vaak, hoewel er zoveel lekkere alternatieven zijn te bedenken. Op zondagochtend is er tijd om te experimenteren. Vandaag een kleine traktatie om de zondag goed in te luiden. Deze ontbijttaartjes van havermout met cranberries en appel zorgen er niet alleen voor dat je ontbijt veel vezels bevat, maar zijn in combinatie met de extra lekkere ingrediënten ook nog eens een heerlijke start van je dag!  

Maaltijden met veel groente zijn altijd goed voor je algemene gezondheid en zeker voor je cholesterol. Ze bevatten niet alleen veel vitaminen en mineralen, maar ook vezels. Met name groenten met verteerbare vezels kunnen je totale cholesterol en de LDL waarde aanzienlijk verlagen. Deze gado gado is gemaakt volgens het recept van Jamie Oliver en gevuld met verschillende groente leftovers. In combinatie met de bijzondere dressing een verrassende uitvoering van gado gado. Niet alleen lekker als alternatief voor de lunch, maar ook zeker als avondmaaltijd een waardig gerecht. 

Foodweetjes-4.jpg

Tegenwoordig kunnen we kiezen uit zoveel soorten boter en de één is nog meer bewerkt dan de ander. Wij gebruiken thuis met bakken eigenlijk alleen rijstolie, kokosolie of ghee. Deze zijn het meest natuurlijk en hebben een hoge verhittingsgraad, dus beter voor je gezondheid. We kochten regelmatig een potje ghee, maar sinds kort maken mijn vriend en ik het gewoon zelf. Het is eenvoudig, leuk en veel goedkoper!

Je cholesterol verlagen met gezonde recepten